Sebab Tidak Boleh Buka Akaun Bank Maybank / RHB

Posted on

Sekarang ni, memang kita dapat rasakan bahawa proses untuk membuka akaun bank semakin ketat dan berhati-hati.

Salah satu sebab yang mungkin menyebabkan situasi ini adalah kerana peningkatan kes penipuan atau scam yang berlaku.

Memanglah, kita rasa kasihan kepada orang biasa yang tidak terlibat dalam sebarang aktiviti scammer.

Tetapi jangan risau, walaupun ada beberapa cabaran, masih ada cara untuk membuka akaun bank dengan betul.

Sebab Tidak Boleh Buka Akaun Bank
Sebab Tidak Boleh Buka Akaun Bank

Prosedur Buka Akaun Bank

Pertama sekali, jangan terkejut jika kita terpaksa berurusan dengan beberapa prosedur yang lebih ketat daripada sebelum ini.

Bank ingin memastikan bahawa mereka melindungi kepentingan pelanggan mereka dan mengurangkan risiko penipuan.

Jadi, jangan salah sangka jika ada langkah-langkah tambahan yang perlu diambil.

Report HQ

Jika ada situasi di mana kita diberitahu bahawa akaun bank tidak boleh dibuka, jangan risau.

Tindakan yang terbaik adalah untuk melaporkan perkara ini kepada pihak pengurusan pusat (HQ) atau ibu pejabat bank.

Terdapat kemungkinan bahawa kakitangan di cawangan tempat kita cuba membuka akaun mungkin tidak memahami situasi atau mungkin ada isu teknikal.

Dengan melapor kepada ibu pejabat bank, mereka akan dapat memberikan panduan yang lebih tepat dan membantu kita menyelesaikan masalah.

Sebab Tak Boleh Buka Akaun Bank

Berikut ni adalah beberapa sebab tak boleh buka akaun bank:

1. Perbezaan Alamat

Satu lagi perkara yang kerap menjadi cabaran adalah perbezaan alamat pada kad pengenalan dengan alamat cawangan bank.

Terkadang, orang yang tinggal di kawasan luar bandar atau kawasan yang kecil mungkin menghadapi masalah ini.

Bank-bank biasanya menghendaki bukti alamat yang sah dan mengesahkan alamat pelanggan mereka.

Bagi mengatasi hal ini, kita boleh meminta surat permastautin atau surat pengesahan alamat daripada pihak berkuasa tempatan sebagai pengesahan alamat kita.

Selain itu, surat daripada majikan yang menyatakan tempat kita bekerja juga boleh menjadi bukti pendukung yang berguna dalam situasi ini.

2. Dokumen Tidak Lengkap

Bila kita nak buka akaun bank, biasanya kita perlu sediakan beberapa dokumen seperti kad pengenalan, surat beranak, dan bukti alamat.

Kalau kita tak lengkapkan dokumen-dokumen ni, memanglah bank takkan boleh buka akaun untuk kita.

Untuk mengelakkan masalah ni, pastikan kita dah sediakan semua dokumen yang diperlukan sebelum pergi ke bank.

Pastikan juga dokumen-dokumen tu masih sah dan tidak tamat tempoh.

Kalau tak pasti, jangan malu untuk bertanya pada kakitangan bank.

3. Rekod Kredit Buruk

Sebab lain yang boleh menyebabkan kita tak boleh buka akaun bank adalah rekod kredit yang buruk.

Kadang-kadang, kita pernah terlewat bayar pinjaman atau kad kredit, dan ini boleh memberi kesan kepada kelayakan kita untuk membuka akaun bank.

Bank-bank biasanya melihat rekod kredit kita untuk memastikan bahawa kita boleh menguruskan kewangan kita dengan baik.

Kalau kita menghadapi masalah ini, kita perlu mengambil langkah-langkah untuk memperbaiki rekod kredit kita.

Jangan biarkan hutang terkumpul atau tunggak bayaran. Bayar hutang secara berkala dan pastikan kita membuat bayaran yang betul pada masa yang ditetapkan.

Lama-kelamaan, rekod kredit kita akan pulih dan kita akan mendapat peluang untuk membuka akaun bank.

4. Masalah Identiti

Masalah identiti juga boleh menjadi halangan untuk membuka akaun bank.

Bank perlu memastikan bahawa maklumat identiti yang kita berikan adalah sah dan betul.

Jadi, kalau kita memberi maklumat yang salah atau terdapat sebarang kekeliruan, bank mungkin akan menolak permohonan kita.

Pastikan kita memberikan maklumat identiti yang tepat dan betul dengan dokumen-dokumen yang kita berikan.

Jangan cuba untuk memberikan maklumat palsu atau cuba menyembunyikan sebarang maklumat penting.

Bank mempunyai prosedur yang ketat dalam mengesahkan identiti pelanggan.

5. Masalah Undang-Undang

Sekiranya kita terlibat dalam sebarang kesalahan undang-undang atau ada pertikaian undang-undang, kita mungkin akan dihalang daripada membuka akaun bank.

Bank mempunyai tanggungjawab untuk memastikan bahawa pelanggan mereka mematuhi undang-undang, dan sekiranya kita mempunyai sejarah dengan undang-undang, bank mungkin akan menolak permohonan kita.

Bagi mengelakkan masalah ini, penting untuk mematuhi undang-undang dan menjaga reputasi kita.

Jangan terlibat dalam aktiviti yang melanggar undang-undang atau menyalahi etika.

Pastikan kita mematuhi peraturan dan perundangan yang berlaku di negara Malaysia.

So, kita akan dapat menjaga imej baik kita dan mempunyai peluang untuk membuka akaun bank dengan mudah.

6. Kesalahan Isi Data

Kadang-kadang, kita sendiri juga boleh membuat kesalahan dalam mengisi borang permohonan akaun bank.

Mungkin kita terlepas pandang atau tersilap masukkan maklumat yang betul. Kesalahan-kesalahan ini boleh menyebabkan permohonan kita ditolak.

Untuk mengelakkan masalah ini, penting untuk memberi perhatian yang teliti ketika mengisi borang permohonan.

Pastikan semua maklumat yang kita berikan adalah tepat dan terkini.

Semak semula borang tersebut sebelum menghantar untuk memastikan tiada kesalahan.

Sekiranya terdapat sebarang kesalahan, laporkan kepada kakitangan bank dan minta bantuan untuk membetulkan.

Pengalaman Buka Akaun Untuk Suri Rumah

Sahabat saya baru-baru ni ada pengalaman menarik. Dia nak tahu cara buka akaun Maybank dan RHB Bank tapi tak semudah tu je. Dua bank ni nak tahu sumber duit dari mana.

Kalau nak buka akaun macam main-main, memang tak lepas la. Sebenarnya, ada syarat tertentu yang perlu dipenuhi.

Bagi mereka yang dah berkahwin dan suami bekerja, boleh je buka akaun Maybank ataupun RHB Bank.

Bank nak pastikan sumber duit yang masuk betul dan sah.

Tapi kalau Anda buka akaun untuk tujuan biasa-biasa je, macam nak simpan duit kecil-kecilan, memang tak dapat la.

Bank lebih prefer bagi orang yang bekerja, suri rumah atau sedang belajar.

Bagi yang ada bisnes online, pun boleh je buka akaun. Tapi kena siapkan banyak dokumen dan butiran yang bank perlukan.

Kena ada SSM (Suruhanjaya Syarikat Malaysia), kena tunjuk laman sesesawang yang Anda guna (snap gambar sebagai bukti), dan tak lupa, kena bagi maklumat tentang pendapatan bulanan Anda.

Memang ada sedikit kerja nak buat, tapi tak lah susah sangat kalau betul-betul berniaga online.