Pinjaman Peribadi Affin Bank Untuk Pesara Kerajaan

Posted on

Bila dah bersara, pendapatan tetap yang selama ini kita terima tiba-tiba berubah jadi pencen bulanan.

Kadang-kadang, pencen tu tak cukup nak tampung keperluan harian, apatah lagi kalau ada kecemasan atau nak bantu anak-anak.

Pesara kerajaan selalu hadapi masalah kewangan macam ni sebab pendapatan dah kurang, tapi tanggungan masih sama atau mungkin bertambah.

Situasi macam ni boleh buat hidup rasa tertekan, lagi-lagi bila nak guna duit cepat tapi tak tahu nak pinjam dari mana.

Kat sinilah Affin Bank boleh tolong. Affin Bank faham masalah ni dan sediakan Pinjaman Peribadi khusus untuk pesara kerajaan.

Pinjaman ni tak perlu penjamin atau cagaran, dan proses permohonan pun mudah. Selain tu, ada pilihan perlindungan Takaful untuk jaga kebajikan Anda dan keluarga.

Jenis Pinjaman Peribadi Affin Bank

Affin Bank ada satu produk best yang dipanggil AFFIN Islamic Pembiayaan Peribadi-i. Pinjaman ni bukan je untuk orang yang masih bekerja, tapi juga pesara kerajaan. Nah, kami bagi detail sikit pasal pinjaman ni:

Tempoh Pembiayaan

  • Minimum: 2 tahun
  • Maximum: 10 tahun atau sampai umur 60 tahun, mana-mana yang sampai dulu.
  • Maximum (Pesara): 10 tahun atau sampai umur 70 tahun, mana-mana yang sampai dulu.

Amaun Pembiayaan

  • Minimum: RM2,500 atau RM5,000 untuk pesara
  • Maximum: RM250,000, tapi ada terma dan syarat jugak.

Kadar Keuntungan

  • Tetap dan berubah
  • Nota: Kadar keuntungan ni nanti bank tentukan masa Anda mohon. Dia boleh berubah ikut jenis pakej pembiayaan.

Syarat dan Kelayakan

Kalau nak mohon pinjaman ni, Anda kena penuhi syarat-syarat ni:

  • Pelanggan Bergaji termasuk Program Pembiayaan Khas: Pinjaman ni terbuka untuk kakitangan kerajaan.
  • Pesara di bawah Pencen Kerajaan Skim A: Bayaran pencen mesti masuk dalam akaun bank pesara. Termasuk jugak balu pesara yang dapat Derivatif Pencen dengan umur minimum 21 tahun.

Kelebihan Pinjaman Peribadi Affin Bank

Pinjaman peribadi dari Affin Bank ni ada banyak kelebihan, antaranya:

  1. Mudah nak dapat dana masa kecemasan.
  2. Berlandaskan konsep Syariah Tawarruq (Komoditi Murabahah).
  3. Ada pelan Takaful Keluarga Kredit Berkelompok (TKKB) untuk lindungi Anda dan keluarga. Sumbangan boleh tolak dari amaun pinjaman lepas lulus.
  4. Tak perlu penjamin atau cagaran. Tapi ada deposit sekuriti atau bayaran pendahuluan ikut syarat bank.
  5. Takde yuran kalau bayar awal sebelum tempoh matang. Bank bagi rebat (ibra’) yang sama dengan keuntungan tertunda masa penyelesaian.
  6. Kadar keuntungan takkan naik lebih 15% setahun untuk kadar keuntungan berubah.

Cara Mohon Pinjaman

Nak mohon pinjaman peribadi Affin Bank ni, ikut langkah-langkah ni:

  1. Sediakan dokumen macam kad pengenalan, slip gaji terkini, penyata bank, dan dokumen pencen kalau Anda pesara.
  2. Dapatkan borang permohonan di cawangan Affin Bank terdekat atau dari laman web rasmi Affin Bank.
  3. Serahkan borang permohonan dengan dokumen sokongan kat cawangan bank.
  4. Bank akan nilai permohonan Anda dan buat keputusan ikut kelayakan dan kemampuan Anda bayar balik pinjaman.
  5. Kalau lulus, duit akan masuk dalam akaun bank Anda.

Pinjaman peribadi dari Affin Bank ni memang sesuai untuk pesara kerajaan yang perlukan duit tambahan.

Dengan syarat dan kelayakan yang senang, serta banyak kelebihan yang ditawarkan, pinjaman ni memang boleh bantu Anda.

Pastikan Anda faham semua terma dan syarat sebelum mohon untuk pastikan ia sesuai dengan situasi kewangan Anda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *